تشکیل انجمن گردشگری و کشاورزی/ اشتغال 100 هزار نفر در بخش تولید گل در کشور

تشکیل انجمن گردشگری و کشاورزی/ اشتغال 100 هزار نفر در بخش تولید گل در کشور

غلامرضا تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نوشهر با اشاره به اینکه بیش از ۷ هزار هکتار سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در فضای باز و گلخانه‌ای در کشور داریم، اظهار کرد: بیش از ۳۰ هزار نفر از این طریق به طور مستقیم و تا ۱۰۰ هزار نفر نیز غیرمستقیم اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه سالانه ۳ میلیارد و ۷۰۰ شاخه گل و گلدان در سطح کشور تولید می‌شود، افزود: امروز یکی از مهم‌ترین تولیدات بخش کشاورزی گل و گیاه است چون می‌تواند با کمترین نهاده ورودی،  بیشترین خروجی را داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در این سال‌ها که بیش از هر چیز نیاز به ارز داریم، این کالاهای تولیدی ما در بخش کشاورزی قدرت رقابت برای صادرات غیرنفتی را دارند و از ارزآوری بالایی برخوردار هستند.

وی با تأکید بر اینکه توسعه گل و گیاهان زینتی در کشور می‌توان از اهمیت ویژه برخوردار باشد، بیان کرد: توسعه گل و گیاهان زینتی در کشور می‌تواند از اهمیت ویژه برخوردار باشد و برای آن که بخش گل و گیاه کشور توسعه پیدا کند بر این اساس، اقتصاد در این حوزه اهمیت دارد و باید عرصه‌های اقتصادی و اقتصادی بودن تولید را به سرمایه‌گذاران نشان دهیم.

این مسؤول عنوان کرد: جلب سرمایه گذاران، علاقه‌مندان و کسانی که عاشق تولید در بخش گل و گیاهان از مهم‌ترین دغدغه‌ها در بخش کشاورزی و باید آنها را به سمت تولیدات گل و گیاهان برده و ارزآوری داشته باشند و از این حیث جشنواره‌های گل و گیاه هم برای آشتی با فرهنگ استفاده از مصرف گل و گیاه در کشور و هم برای جلب سرمایه گذاران یک امر ضروری و مهم است.

تقوی تصریح کرد: در حال حاضر میزان صادرات در بخش گل و گیاهان زینتی بیش از ۵۰ میلیون یورو در سال است که بخشی از آن به گیاهان آپارتمانی، درختان و درختچه‌های زینتی تعلق دارد.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است اما همواره مغفول مانده است بخش گردشگری کشاورزی است که به عنوان یک زیرشاخه در حوزه گردشگری روستایی مورد توجه قرار دارد و برای کار گروه توسعه گردشگری میراث فرهنگی نیز اهمیت بالایی دارد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی ابراز کرد: با توجه به اینکه حوزه گل و گیاه یکی از موضوعات جدی گردشگری است، ما نیز در آن کارگروه عضو هستیم و به تازگی در حال تدوین برنامه صنعت راهبردی گردشگری کشاورزی هستیم.

وی افزود: از طرفی ضوابط مربوط به صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی را نیز در حال تدوین هستیم و بنابراین همه این موارد نشان از آن دارد که بایستی گردشگری کشاورزی ضمن آنکه توسعه می‌یابد، از یک سر و سامانی نیز برخوردار باشد.

تقوی تأکید کرد: نباید به بهانه گردشگری کشاورزی، اراضی کشاورزی و واحدهای تولیدی مورد تخریب قرار گیرد و این همان حساسیتی است که ما به آن داریم.

وی با اشاره به اینکه گردشگری کشاورزی یک موضوع کاملاً درآمدزا و اقتصادی است، بیان کرد: اگر بخش کشاورزی ما بر این موضوع گره بخورد حتماً می‌توان آن را در حوزه اقتصادی و گردشگری مازندران به یک اصل تبدیل کرد و واحدهای تولیدی ما با یک تغییرات کوچک و اعمال ضابطه، تبدیل به مراکز گردشگری کشاورزی شوند که یک درآمد قابل توجه نیز به آن اضافه شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: انجمن فعالان گردشگری کشاورزی نیز در حال شکل گیری است و رویکرد آن حمایت از اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌ها در این حوزه از بخش گردشگری است تا به درستی بتواند در جامعه هدف نهادینه شود.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha